دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا و وجود محیط های سربسته، ممنوعیت تجمع افراد در این محیط ها و ریسک بالای ابتلا باعث ایجاد محدودیت های زیادی در حوزه های مختلف ارائه خدمت شده است، که ارائه آموزش های گروهی به جمعیت هدف مراکز بهداشتی درمانی از آن جمله است.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری برنامه های آموزش مهارت های زندگی گفت: از جمله فواید اجرای این برنامه می توان به پیشگیری از شیوع اختلالات روانپزشکی و کمک به افراد در مقابله با فشارهای روانی حاصل از شرایط کنونی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب زننده اشاره کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلانی یادآور شد: در همین راستا دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به محدودیت های ایجاد شده در بحران کرونا تغییراتی در شیوه اجرایی برنامه های آموزشی فوق در نظر گرفته و دستورالعمل اجرایی تهیه شده را به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرده است.

حیدرزاده ادامه داد: براساس این دستورالعمل برنامه های آموزشی با رعایت فاصله اجتماعی و با در نظر گرفتن حداقل دو متر فضا به ازای هر فرد و تاکید بر الزام استفاده از ماسک و دستکش برای شرکت کنندگان در مراکز خدمات جامع سلامت و واحدهای بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به رعایت دستورالعمل فوق، کارشناسان سلامت روان می توانند نسبت به برگزاری دوره های آموزش مهارت های فرزندپروری برای والدین دارای فرزند ۲ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۷ سال اقدام کنند.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: کارگاه های مذکور با رعایت شرایط فوق الذکر می تواند علاوه بر مراکز خدمات جامع سلامت برای سایر سازمان ها نیز اجرا شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه آموزش انفرادی مهارت های زندگی نیز با لحاظ کردن پروتکل های بهداشتی در مراکز خدمات جامع سلامت انجام خواهد شد گفت: توانمندسازی افراد از طریق آموزش مهارت های زندگی، با توجه به حیطه مشکل فرد و جزو هدف آموزش های انفرادی است.